Młodzi Obywatele na mecie!

Za nami kolejna edycja programu Młody Obywatel realizowanego przez Fundację BGK oraz Centrum Edukacji Obywatelskiej od 2010 roku. Tak jak w poprzednim semestrze i w tym skupiliśmy się na tematach związanych ze sportem. Nie tylko dlatego, że sport jest dobry dla ciała - poprawia kondycję, uszczęśliwia, sprzyja pokonywaniu swoich słabości i hartowaniu ducha. Sport to przede wszystkim dobry pretekst do działania zespołowego, do wyjścia poza szkołę, do współpracy ze społecznością lokalną. Ponieważ sport jest dobry dla wszystkich! I wszyscy mogą w nim znaleźć coś dla siebie! Nie tylko młodzi i zdrowi, ale również seniorzy czy osoby z niepełnosprawnościami. Sprzyja więc budowaniu relacji, które otwierają myślenie i poszerzają horyzonty.

Uczestnicy programu Młody Obywatel mogli realizować swoje projekty w ramach trzech ścieżek tematycznych: „Ruch z sensem”, „Kronika sportowa” i „Sztafeta dyskusji”. Przez tajniki poszczególnych tematów uczestników prowadziła obszerna publikacja „Młody Obywatel na sportowo”, która podobnie jak w poprzednim semestrze, cieszyła się dużą popularnością i zbierała pozytywne recenzje od grup projektowych. Publikacja, dostępna w wersji elektronicznej TUTAJ, krok po kroku wyjaśnia, jak za pomocą metody projektu zaktywizować lokalną społeczność. Każdy z zaproponowanych tematów był ściśle powiązany ze sportem, ale zakładał różne sposoby jego wykorzystania do społecznego działania. „Ruch z sensem” angażuje uczniów i uczennice do połączenia rozgrywek sportowych z pomocą na rzecz innych poprzez organizowanie sportowych akcji charytatywnych. „Kronika sportowa” pozwala cofnąć się uczniom do wspomnień i pamięci swoich rodziców i dziadków – za zadanie mają przywrócenie do życia dawnych gier i zabaw. Ostatni temat – „Sztafeta dyskusji” – to coś dla pasjonatów dialogu i dyskusji. Uczestnicy i uczestniczki w ramach tego tematu przygotowują debaty na temat infrastruktury i oferty sportowej swojej miejscowości. 

Przed realizacją projektu w szkołach zachęcaliśmy opiekunów grup do wzięcia udziału w szkoleniu poświęconym metodzie projektu w kontekście zaproponowanych tematów. Dwudniowe szkolenia odbyły się w marcu 2016 roku w trzech miastach: Krakowie, Poznaniu oraz dwukrotnie w Warszawie, w sumie skorzystały z nich 54 osoby. Zebrane osoby podzielone na mniejsze zespoły wcielały się w role członków grupy projektowej i przygotowywały dla pozostałych osób prezentację jednego z tematów. Następnie każda z prezentacji była omawiana przez uczestników szkolenia. To zadanie miało pomóc uczestnikom i uczestniczkom szkolenia lepiej zrozumieć, jak wyglądają i na czym polegają projekty w danym temacie. Ponad to, podczas szkolenia uczestnicy i uczestniczki określali konkretne zadania do wykonania w trakcie realizacji poszczególnych projektów, wymieniali potrzebne do tego kompetencje, analizowali zarówno zadania ich jako opiekunów lub opiekunek, ale też rolę samej młodzieży w projekcie. Podczas szkoleń panowała doskonała atmosfera. Uczestniczki i uczestnicy dobrze czuli się na warsztatach, wymieniali się często swoimi doświadczeniami i wiedzą, zintegrowali się i chętnie pracowali razem nawet dłużej niż przewidywał to program. Pod koniec szkolenia wymieniali się kontaktami i zakładali grupy na Facebooku. W ankietach ewaluacyjnych pisali ponadto, że „Młody Obywatel to program, który pomaga rozwijać siebie, swoje umiejętności oraz pomaga poznać młodzież”, „jest ciekawy, daje wyzwania, angażuje młodzież w problemy społeczności lokalnej”, „daje ogromne wsparcie merytoryczne”.

Wsparcie merytoryczne zapewniliśmy także uczniom i uczennicom. Nasze wskazówki i realną wiedzę przekazaliśmy im podczas warsztatów w ich szkołach – łącznie w letnim semestrze odbyło się 29 warsztatów. Chętne na warsztaty grupy zgłaszały się same, wysyłając mailowe zaproszenie na skrzynkę Młodego Obywatela. Zapraszali nas przede wszystkim gimnazjaliści (16 grup), ale odwiedziliśmy również szkoły ponadgimnazjalne (6) oraz podstawowe (7). Program warsztatów dostosowywany był do indywidualnych potrzeb uczniów i uczennic na podstawie wcześniejszych wywiadów z ich opiekunami. W ramach warsztatów młodzież miała okazję przeprowadzić diagnozę najbliższej okolicy oraz poznać potencjał drzemiący w jej mieszkańcach, rozeznać własne kompetencje i zainteresowania, pogłówkować nad sposobami pozyskania sojuszników, zaplanować niestandardowe sposoby promocji, a także opracować harmonogramy działań oraz karty pracy. Podczas spotkań uczniowie nie siedzieli w ławkach, ale pracowali w kręgach lub w małych podgrupach, korzystając z różnych materiałów, takich jak kolorowe kartki, post it’y, flipy, flamastry, balony, taśmy klejące, sznurki itp. 

Docenianym przez uczniów i nauczycieli elementem programu są lekcje o finansach oraz lekcje o finansach gminy prowadzone wspólnie przez wolontariuszy BGK oraz trenerów CEO. Lekcje dla gimnazjalistów poruszają zagadnienia dotyczące m.in. podstawowej wiedzy o produktach bankowych oraz zagrożeniach związanych z obsługą kont internetowych i bankomatów. Lekcje dla młodzieży ponadgimnazjalnej dotyczą finansów gminy, a dzięki wciągającej symulacji, młodzież ma okazję wcielić się w Radnych fikcyjnej Gminy Najlepsza oraz opracowuje jej budżet. Uczniom i uczennicom w lekcjach o finansach najbardziej podoba się ich warsztatowy charakter oraz wymiar praktyczny. Jedna z uczennic tak oceniła te zajęcia: „Zajęcia o finansach na pewno przydadzą mi się w przyszłości. Będę uważać na firmy, które podają się za banki, chociaż w swojej nazwie nie posiadają tego słowa. Trzeba być czujnym i dokonując różnych transakcji finansowych, nie wolno tracić swojej karty z oczu, należy uważać na bankomaty, nikomu nie podawać swojego PIN-u i nie zapisywać go nigdzie. Na zajęciach nauczyłam się jak wybierać najkorzystniejszą ofertę, aby spłacić ją jak najszybciej i najtaniej. Bardzo podobała mi się gra MILIONERZY. Dowiedziałam się, jak odróżniać kredyty od pożyczek”. W sumie w roku szkolnym 2015/2016 w lekcjach o finansach Młodego Obywatela udział wzięło niemal 900 młodych ludzi z całej Polski.

Nie tylko trenerzy podczas trwania projektu mieli okazję spotkać się na żywo z uczestnikami. Aby lepiej poznać specyfikę działań w naszych grupach, staramy się je odwiedzać. W ramach tzw. wizyt koordynatorskich w okresie od marca 2016 do lipca 2016 odwiedziliśmy osiem grup projektowych: w Małej Wsi, Jedlni Letnisko, Rykach, Lidzbarku, Chotyłowie, Sabniach, Zbiersku i Ciechanowie. Odwiedzane grupy najczęściej powtórnie zgłaszają się do kolejnych edycji Młodego Obywatela, aby kontynuować swoje działania.

Ostatecznie program ukończyło 169 grup projektowych, w skład których weszło 283 opiekunów i opiekunek oraz 2252 uczniów i uczennic z całej Polski.

Obecnie przygotowujemy kolejną edycję Młodego Obywatela z zupełnie nowymi obywatelskimi tematami, w ramach których będziemy zachęcać uczestników do pogłębienia relacji z sąsiadami, zapoznania się z urzędami i ich pracownikami oraz dyskutowania o przyszłości swoich miejscowości. Rekrutacja do programu rozpocznie się w drugiej połowie sierpnia – już teraz serdecznie zapraszamy do udziału!