Jak legalnie zbierać kasę?

Czy w ramach planowanego przez siebie projektu chcecie zorganizować zbiórkę pieniędzy lub rzeczy na wybrany cel charytatywny? Nie jesteście pewni, jak przygotować takie działanie zgodnie z prawem? Jeśli na obydwa pytania odpowiedź brzmi ,,tak”, to zachęcamy do zapoznania się z naszym artykułem. Podpowiemy, jak przeprowadzić zbiórkę na cele charytatywne według obowiązujących przepisów.


Realizacja programu "Młody Obywatel" w Gimnazjum nr 1 im. Jana Dormana w Będzin. Zbiórka podczas koncertu charytatywnego.

Podczas zbierania pieniędzy czy rzeczy na cele charytatywne pamiętajcie o zapoznaniu się z przepisami dotyczącymi zbiórek publicznych. Te przepisy różnią się w zależności od tego, czy chcecie zorganizować zbiórkę na terenie szkoły czy poza jej murami oraz kto bierze w niej udział. W przypadku tzw. zbiórek szkolnych do przeprowadzenia zbiórki potrzebna jest tylko zgoda dyrekcji szkoły. Zbiórką szkolną jest akcja, w której biorą udział uczniowie, nauczyciele, rodzice, pracownicy szkoły.
Po zakończeniu zbiórki dobrze jest przygotować sprawozdanie z wydarzenia. Dzięki temu każdy będzie wiedział w jakim celu zorganizowano zbiórkę, jaki był jej efekt i co udało się zyskać dzięki podjętym działaniom. Wszelka dokumentacja, która powstanie przy okazji działań może być również wskazówką dla innych uczniów i grup, które będą chciały zorganizować podobne wydarzenia w przyszłości.

W sytuacji kiedy zbiórka jest organizowana na terenie szkoły, ale uczestniczą w niej osoby z zewnątrz lub kiedy odbywa się ona poza murami szkolnymi, akcja może zyskać wymiar publiczny. W takim przypadku wymagane jest zgłoszenie jej i opublikowanie na ogólnopolskim portalu zbiórek publicznych zbiórki.gov.pl. Na tym portalu można znaleźć także potrzebne informacje w tym zakresie. Dopiero po publikacji, rejestracji i uzyskaniu pozwolenia, można przystąpić do realizacji zadania.
W wypadku zbiórek tzw. „nieszkolnych” mogą prowadzić je określone podmioty takie jak np.: fundacje, stowarzyszenie, organizacje kościelne czy też komitet społeczny powołany w celu przeprowadzenia zbiórki publicznej.
Do zawiązania komitetu potrzebne są co najmniej trzy osoby mające pełną zdolność do czynności prawnych i niekarane. Uchwalają one akt założycielski, którego wzór znajdziecie na stronie internetowej: http://poradnik.ngo.pl/zbiorki_publiczne.  Jeśli sprawi wam problem powołanie takiego komitetu, możecie poszukać w swojej okolicy partnera, który w Waszym imieniu zarejestruje działanie.

Zbiórkę można zgłosić elektronicznie za pośrednictwem portalu zbiórki.gov.pl albo na przesyłając pocztą tradycyjną formularz w wersji papierowej. W obu wersjach wzór formularza jest taki sam. Zgłaszając zbiórkę należy podać m.in.: swoją nazwę, cel zbiórki publicznej, sposób przeprowadzenia tej zbiórki (np. zbiórka karmy dla zwierząt), miejsce i termin.

Jeśli macie wątpliwości, czy Wasza akcja charytatywne jest organizowana zgodnie z przepisami, możecie skontaktować się z odpowiednim działem Ministerstwa Cyfryzacji, który zajmuje się prawem dotyczącym zbiórek publicznych, kontakt znajduje się TUTAJ. Warto skorzystać także z pomocy osób lub organizacji z Waszej okolicy, które mają już doświadczenie w przeprowadzaniu zbiórek na cele społeczne. Możecie również skontaktować się z nami.


Informacje o tym jak przygotować akcję charytatywną znajdziecie w poradniku „Młodego Obywatela”. O zbiórkach publicznych możecie przeczytać  także na stronie internetowej: http://poradnik.ngo.pl/zbiorki-publiczne.