Kolejna edycja programu Młody Obywatel za nami!

Z końcem roku szkolnego większość grup projektowych Młodego Obywatela zakończyły swoje działania. Przełom maja i czerwca to zwykle czas prezentacji efektów pracy – na kilka Waszych finałów udało nam się dotrzeć. Udzielały nam się Wasze emocje związane z wystąpieniem publicznym, witaniem gości oraz opowiadaniem o tym, co udało się przez ostatnie miesiące dokonać. I wciąż jesteśmy pod wrażeniem tego, co dokonaliście!

Program Młody Obywatel opiera się na metodologii uczniowskiego projektu edukacyjnego. Metoda jest często stosowana w gimnazjach, szczególnie na lekcjach Wiedzy o Społeczeństwie. Młody Obywatel pokazuje, że metodę projektu można wykorzystać również na innych przedmiotach – wiemy, że nauczanie przez doświadczenie i działanie może mieć miejsce we wszystkich przedmiotach szkolnych.

Wsparcie merytoryczne

Wsparcie merytoryczne zapewniliśmy także uczniom i uczennicom. Nasze wskazówki i realną wiedzę przekazaliśmy im podczas warsztatów w ich szkołach – łącznie w letnim semestrze odbyło się 22 warsztaty. Chętne na warsztaty grupy zgłaszały się same, wysyłając mailowe zaproszenie na skrzynkę Młodego Obywatela. Program warsztatów dostosowywany był do indywidualnych potrzeb uczniów i uczennic na podstawie wcześniejszych wywiadów z ich opiekunami i opiekunkami. W ramach warsztatów młodzież miała okazję przeprowadzić diagnozę najbliższej okolicy oraz poznać potencjał drzemiący w jej mieszkańcach i mieszkankach, rozeznać własne kompetencje i zainteresowania, pogłówkować nad sposobami pozyskania sojuszników, zaplanować sposoby promocji, a także opracować harmonogramy działań oraz karty pracy.

Docenianym przez młodzież i nauczycieli elementem programu są lekcje o finansach oraz lekcje o finansach gminy prowadzone wspólnie przez wolontariuszy BGK oraz trenerów CEO. Lekcje dla poruszają zagadnienia dotyczące m.in. podstawowej wiedzy o produktach bankowych oraz zagrożeniach związanych z obsługą kont internetowych i bankomatów. Lekcje dla młodzieży ponadgimnazjalnej dotyczą finansów gminy, a dzięki wciągającej symulacji, młodzież ma okazję wcielić się w Radnych fikcyjnej Gminy Najlepsza oraz opracowuje jej budżet. Uczniom i uczennicom w lekcjach o finansach najbardziej podoba się ich warsztatowy charakter oraz wymiar praktyczny.

W tym roku proponowaliśmy Wam 3 tematy:

  • „Reportaż po sąsiedzku”, którego celem jest bliższe poznanie sąsiadów: ich historii, pasji, zainteresowań, a następnie przedstawienie zebranych informacji w interesującej formie szerszej publiczności.
  • „Urząd od podszewki”, czyli wnikliwe zapoznanie się z funkcjonowaniem dowolnej instytucji w Waszej miejscowości oraz otwarcie jej drzwi dla okolicznych mieszkańców/mieszkanek i ich potrzeb.
  • „Warsztaty przyszłościowe” polegający na przeprowadzeniu spotkania przedstawicieli różnych grup (np. młodzieży, seniorów, sportowców), podczas którego zastanowicie się nad wizją swojej okolicy za 5, 10, 15 lat.

Największą popularnością cieszył się temat Urząd od podszewki oraz Reportaż po sąsiedzku. Co się działo w szkołach i instytucjach edukacyjnych w całej Polsce? Przeczytajcie relacje naszych uczestników i uczestniczek:

Reportaż na Dniu Sąsiada

Szkoła Podstawowa im. Powstańców Wielkopolskich w Baszkowie realizowała temat „Reportaż po sąsiedzku” Wybierając tą ścieżkę, chcieliśmy przede wszystkim poznać bliżej naszych sąsiadów i stworzyć możliwość, żeby oni nas bliżej poznali. Chcieliśmy także nauczyć się tworzenia reportażu pisanego i fotoreportażu. Przy okazji udało się zintegrować podczas finału projektu różne pokolenia naszej społeczności lokalnej, mówi nauczycielka Monika Chudy, opiekunka grupy.

Na początku stworzyliśmy mapę naszej okolicy, na której znalazły się domy nasze i naszych sąsiadów, potem wybraliśmy te osoby, które wydają nam się ciekawe, zdecydowaliśmy się zrobić reportaż pisany o panu Mądrym, który 40 lat pracował w leśnictwie oraz fotoreportaż z Malowniczego Zakątka pani Krawczyk. Podzieliliśmy się zadaniami, ustaliliśmy, że ci związani, mieszkający blisko pana Mądrego zajmą się reportażem pisanym, a ci bezpośrednio mieszkający obok pani Krawczyk będą robili zdjęcia na jej ranczu. Następnie podzieliliśmy prace wśród pozostałych: wszyscy chłopcy selekcjonowali zdjęcia, dziewczynki pojechały z opiekunem projektu do pobliskiego ośrodka kultury poprosić o wydrukowanie zdjęć w większym formacie, dwóch z nas udało się do biblioteki publicznej zapytać czy będziemy właśnie tam mogli zorganizować wystawę zdjęć, po akceptacji pani kierownik przygotowaliśmy ją, dziewczynki dokonały transkrypcji nagrania wywiadu z panem Mądrym, osoby, które go przeprowadzały napisały z pomocą opiekuna reportaż. Wydrukowaliśmy go, a chłopiec, który pięknie rysuje wykonał oprawę graficzną. Finałem naszej akcji był Dzień Sąsiada w Publicznej Bibliotece w Baszkowie, który odbył się on 13 czerwca o godzinie 19.00. Przygotowaliśmy własnoręcznie zaproszenia, zaprosiliśmy nasze mamy, sąsiadów, oczywiście głównych bohaterów; panią Krawczyk i pana Mądrego oraz członków Klubu Miłośników Biblioteki. Na spotkaniu przedstawiliśmy ideę Dnia Sąsiada, zaprezentowaliśmy siebie, powiedzieliśmy, kto jest naszym sąsiadem, gdzie mieszkamy, co lubimy, a czego nie, opowiedzieliśmy co robiliśmy krok po kroku w Młodym Obywatelu, odczytaliśmy reportaż pisany oraz zaprezentowaliśmy fotoreportaż, na sam koniec przy poczęstunku przygotowanym przez nas i nasze mamy (my sami upiekliśmy dla każdego uczestnika muffinki) zorganizowaliśmy zabawę integracyjną. Sami wykonaliśmy bukiety dla pani kierownik biblioteki, pani Krawczyk i żony pana Mądrego.

O czym marzą mieszkańcy i mieszkanki Kępna

Powiatowa Biblioteka Publiczna w Kępnie realizowała warsztaty przyszłościowe.

Chcieliśmy nawiązać dialog z mieszkańcami miasta i zapytać ich o pomysły na rozwój Kępna. Jak widzą nasze miasto w przyszłości, czego im tu brakuje, a co im się podoba, co by zmienili, a co zostawili. Wszelkie pomysły mieszkańców były dla nas inspiracją do dalszych działań i stały się zaczątkiem pomysłów na kolejne projekty, które już piszemy. Potraktowaliśmy ten projekt jako małą lokalną diagnozę potrzeb i marzeń mieszkańców. Wybierzemy z tych pomysłów jeden, który zostanie złożony do budżetu obywatelskiego jako pomysł mieszkańców, mówi opiekunka grupy pani Natalia Wolko-Stempniewicz.

Na warsztatach z panem Mateuszem Koniecznym wyszliśmy na zewnątrz i pytaliśmy mieszkańców co im się w Kępnie podoba, a co nie, itp. Bardzo mam się to spodobało ponieważ mieszkańcy chętnie z nami rozmawiali i uzyskaliśmy dużo ciekawych informacji. Po tym doświadczeniu postanowiliśmy zorganizować finał na Rynku w Kępnie i zaprosić różne grupy mieszkańców, żeby wypowiedzieli się na temat swojej wizji przyszłości miasta. Zaprosiliśmy przedszkola, szkoły i dorosłych, którzy chętnie wypowiadali się na ten temat. Uzyskaliśmy dużo informacji, które opracujemy i zamieścimy na stronie internetowej biblioteki oraz przekażemy Radnym Miejskim.

Urząd od podszewki w schronisku dla zwierząt?

Gimnazjum nr 9 w Bydgoszczy w ramach projektu Młody Obywatel realizował ścieżkę „Urząd od podszewki” w… miejskim schronisku dla zwierząt. Jakie były etapy pracy młodzieży, relacjonują członkowie i członkinie grupy:

Chcieliśmy poznać szczegóły funkcjonowania schroniska dla zwierząt (cele i zadania urzędu i skąd czerpią pieniądze), pokazać mieszkańcom jakie są etapy przyjmowania zwierząt do schroniska oraz pokazać jakie warunki tam panują. Napisaliśmy pismo do schroniska, Wybraliśmy się do schroniska dla zwierząt aby poznać podstawy funkcjonowania, w trakcie 3 godzinnych warsztatów poznaliśmy cele, zadania, regulaminy oraz procedury przyjmowania zwierząt do schroniska, zobaczyliśmy gabinety lekarskie, boksy dla zwierząt, pracę pracowników i wolontariuszy. Dowiedzieliśmy się o sterylizacji, potrzebie szczepień i odrobaczaniu zwierząt. Poznaliśmy zasady finansowania schroniska oraz organizacjach, które wspomagają działalność schroniska. Zrobiliśmy fotorelację w formie prezentacji. Przyłączyliśmy się do pikniku „Dobrych psów i ludzi” organizowanego przez schronisko i Animals planując zorganizowanie Dnia otwartego schroniska. Przygotowaliśmy foldery o wydarzeniu które rozdawaliśmy na Starym Rynku w Bydgoszczy, rozwieszaliśmy plakaty przygotowane przez schronisko aby rozpropagować wydarzenie. Przygotowaliśmy transparenty i plakaty na Dzień Otwarty, a w trakcie pikniku opowiedzieliśmy na temat działalności urzędu dla mieszkańców i mieszkanek, kontynuują uczniowie i uczennice z grupy projektowej.

W psim temacie ciąg dalszy.

Przedszkole Miejskie z Oddziałami Integracyjnymi nr 21 również swoją pracę projektową poświęcili tematyce psów, a dokładniej dogoterapii. Chcieliśmy poznać pracę dogoterapeuty i dowiedzieć się wiele na temat psów. Dzieci ustaliły, że chcą robić projekt edukacyjny dotyczący psa i pracy dogoterapeuty. Początkowo było kilka propozycji dlatego dzieci narysowały to, o czym chcą rozmawiać, a potem odbyło się głosowanie - najbardziej atrakcyjnym okazał się temat Pies moim przyjacielem. Dzieci zaplanowały kilka spotkań z dogoterapeutą, odwiedziły sklep zoologiczny i rozmawiały z weterynarzem. Postanowiły również składać pieniądze na schronisko dla zwierząt. Cały projekt był bardzo emocjonujący, relacjonuje opiekunka grupy, Dorota Bularz.

Urząd od podszewki ogarnął całe miasto

Radlin jest miastem szczególnym – w tym semestrze do Młodego Obywatela dołączyła ostatnia szkoła, która znajduje się w miejscowości. Szkoła Podstawowa nr 4 im. Gustawa Morcinka skupiła się na poznawaniu pracy urzędu. W czasie programu zrealizowaliśmy cztery spotkania i kilka działań. Pierwsze spotkanie poświęciliśmy bliższemu poznaniu się, przyjęciu zasad i kodeksu. Omówiliśmy cele, wybraliśmy ścieżkę i zaplanowaliśmy działania. Spotkanie prowadzone metodami warsztatowymi spodobało się uczniom w zróżnicowanym wieku – uczestnikami programu zostały bowiem dzieci w wieku 10-12 lat, opowiada opiekunka grupy Gabriela Kiełkowska. Dzieci z grupy projektowej dodają: Robiliśmy spotkania w świetlicy, fajne one były, bo w zespołach, z zabawami, malowaniem. One były inne niż lekcje. Ciekawa była sonda na ulicach, pytaliśmy na ulicy o pracę urzędu. Udało nam się siedzieć tam, gdzie siedzi burmistrz i radni. A p. Kiełkowska udzielała wywiadu do gazety. Byliśmy na sesji Rady Miasta, trochę była długa i o szpitalach. Potem p. wicedyrektor kupiła nam ciasteczka, bo tam też pytaliśmy panią w ciastkarni o inwestycje w mieście. Drugi raz poznaliśmy różne miejsca, wydziały w Urzędzie Miasta. Znów siedzieliśmy na miejscach p. burmistrz i radnych, bo p. burmistrz nam opowiadała. A potem poszliśmy do jej gabinetu, było super. Ale najbardziej super było, kiedy p. burmistrz się przebrała i udzielała ślubu Kseni i Błażejowi. Mieliśmy też warsztaty z panem Michałem z CEO, p. Kiełkowska go przywiozła. Były super portrety i zabawy. A potem była gra terenowa, w lesie i obok szkoły. My też robiliśmy grę o naszym mieście, dla rodziców i kolegów. W czasie jarmarku było podsumowanie programu. Pokazaliśmy i powiedzieliśmy, co zrobiliśmy. I zakończyliśmy grą w lesie, bo ją tak polubiliśmy.

Podsumowanie

Podczas tej edycji pracowało z nami ponad 170 szkół i instytucji edukacyjnych. Współpracowaliśmy ze szkołami podstawowymi, gimnazjami, liceami, technikami, ale także z przedszkolem i lokalnymi grupami działania. Jesteśmy przekonani, że każdy projekt realizowany w ramach Młodego Obywatela był ważnym doświadczeniem edukacyjnym dla jego uczestników i uczestniczek. Obecnie pracujemy nad nową edycją programu. Możliwe, że pojawi się on w zupełnie nowej odsłonie. Zostańmy w kontakcie!