Szkolimy opiekunki i opiekunów

 

Pierwsza połowa października w programie „Młody Obywatel” upłynęła pod znakiem szkoleń dla opiekunek i opiekunów grup projektowych. Spotkaliśmy się na szkoleniach z nauczycielkami, nauczycielami oraz bibliotekarkami w czterech miejscach: dwa razy w Warszawie, a także raz Krakowie i w Toruniu. Łącznie w warsztatach prowadzonych przez trenerów CEO wzięły udział 54 osoby.

Szkolenie służyło przede wszystkim dowiedzeniu się przez uczestników i uczestniczki, czym jest  praca metodą projektu oraz miało dostarczyć im wiedzy i umiejętności, aby potrafili wspierać młodych ludzi w zrealizowaniu projektu społecznego wychodzącego do społeczności lokalnej.

Każde szkolenie rozpoczynało się od poznania się uczestników i uczestniczek oraz przedstawienia im programu „Młody Obywatel”, a także jego organizatorów Fundację BGK i CEO. Następnie grupa poznawała trzy tematy projektów jakie proponujemy w ramach „Młodego Obywatela na sportowo” w roku szkolnym 2015/2016. Te tematy to:

Ruch z sensem” polegający na zorganizowaniu charytatywnego wydarzenia sportowego z udziałem społeczności lokalnej.

Kronika sportowa” to przywrócenie swojej społeczności dawnych gier i zabaw poprzez ich dokumentację i zorganizowanie lokalnych rozgrywek.

Sztafeta dyskusji” czyli przeprowadzenie debaty z udziałem władz lokalnych i sojuszników na temat możliwości rozwoju sportowego okolicy i jej mieszkańców.

Zebrane osoby podzielone na mniejsze zespoły wcielały się w role członków grupy projektowej i przygotowywały dla pozostałych osób prezentację jednego z tematów. Następnie każda z prezentacji była omawiana przez uczestników szkolenia. To zadanie miało pomóc uczestnikom i uczestniczkom szkolenia lepiej zrozumieć, jak wyglądają i na czym polegają projekty w danym temacie. Poza tym, podczas szkolenia uczestnicy i uczestniczki określali konkretne zadania do wykonania w trakcie realizacji poszczególnych projektów, wymieniali potrzebne do tego kompetencje, analizowali zarówno zadania ich jako opiekunów lub opiekunek, ale też rolę samej młodzieży w projekcie. Podczas podsumowania podkreślali, że ważna jest „uczniowskość” projektów, żeby to uczniowie byli faktycznie ich autorami, żeby pozostawiać im przestrzeń do wychodzenia z inicjatywą, decydowania oraz brania odpowiedzialności za podjęte zobowiązania. Według uczestników szkolenia tylko w takie projekty młodzi ludzie będą się autentycznie angażować.

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zgłaszanym na szkoleniach w poprzednim semestrze, na tych szkoleniach więcej miejsca zostało poświęconego sposobom motywowania uczniów i uczennic w projekcie oraz temu, jak stworzyć „zgraną” grupę i w jaki sposób promować działania w niekonwencjonalny sposób. Trenerzy używali podczas całego dwudniowego szkolenia wielu metod aktywizujących oraz ćwiczeń pobudzających energię, tzw. enerdżajzerów. Dzięki temu uczestnicy i uczestniczki wyjeżdżali ze szkolenia wyposażeni w konkretne narzędzia, które pozwolą im wspierać grupę w realizacji inicjatywy lokalnej. Podczas spotkań we wszystkich czterech grupach panowała doskonała atmosfera. Uczestniczki i uczestnicy dobrze czuli się na warsztatach, wymieniali się często swoimi doświadczeniami i wiedzą, zintegrowali się i chętnie pracowali razem w piątek aż do 20:00, a w sobotę do popołudnia. Pod koniec szkolenia wymieniali się kontaktami i zakładali grupy na Facebooku. W ankietach ewaluacyjnych pisali ponadto, że „Młody Obywatel to program, który pomaga rozwijać się, swoje umiejętności oraz pomaga poznać młodzież”, „jest ciekawy, daje wyzwania, angażuje młodzież w problemy społeczności lokalnej”, „daje ogromne wsparcie merytoryczne”.

Kolejne szkolenia dla opiekunów odbędą się 11-12.03 oraz 18-19.03.2016 roku w Krakowie, Poznaniu i Warszawie. Już teraz serdecznie na nie zapraszamy!