Trzy tematy działań w Hażlachu

W Szkole Podstawowej im. „Trzech Braci” w Hażlachu działa prężna grupa projektowa, która realizuje wszystkie trzy tematy programu „Młody obywatel” zaproponowane przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację BGK. W semestrze zimowym grupa 22 uczniów pod opieką pani Agnieszki Pilch zajęła się Ruchem z sensem oraz Kroniką sportową. W semestrze letnim udało im się pozyskać grant i kontynuują swoje działania, łącząc Ruch z sensem ze Sztafetą dyskusji.

Działania grupa projektowa zaczęła od spotkania i wspólnego podejmowania decyzji. Opiekunka grupy przedstawiła uczennicom i uczniom program „Młody Obywatel”, następnie razem wybrano tematy. Narada zakończyła się grami i zabawami, które pomogły się lepiej poznać i zintegrować.

Następnie członkinie i członkowie grupy projektowej podzielili się zadaniami. Wybrano koordynatora projektu, sekretarza, zespół kierowniczy, zespół do spraw promocji, zespół ds. dokumentowania projektu, zespół ds. kontaktów z mediami oraz zespół techniczny. Powstał także harmonogram działań. Dzięki temu każdy wiedział, co i kiedy ma zrobić.

Kolejnym zadaniem, jakie stało przed grupą projektową było poszukiwanie sojuszników oraz mediów, które chciałyby objąć patronat medialny nad zaplanowanymi działaniami. Kilka osób z zespołu realizującego projekt napisało i wysłało pismo do Wójta Gminy Hażlach, Przewodniczącej Rady Gminy, Sołtysa Hażlacha, leśniczego, dyrektora Gminnego Ośrodka Kultury, Gminnego Centrum Informacji i Wiadomości Gminy Hażlach.

Ponieważ uczniowie w ramach swoich działań zdecydowali się pomóc schronisku dla zwierząt w Cieszynie, skontaktowali się oni z przedstawicielami tej instytucji. Dowiedzieli się, co jest najbardziej potrzebne zwierzętom.

Akcja charytatywna została połączona z innymi wydarzeniami. Grupa projektowa ogłosiła konkurs plastyczny pt. „ Mój przyjaciel zwierz”. Jedna z uczennic przygotowała plakat informujący o konkursie, wiadomość o nim została ogłoszona w klasach oraz umieszczona na stronie internetowej szkoły. Z powstałych prac plastycznych została przygotowana wystawa.

Jednocześnie członkinie i członkowie grupy zaczęli poszukiwać informacji o dawnych grach i zabawach. Opisy zasad zostały spisane i opracowane. Wykorzystano je podczas „Wieczoru gier i zabaw sportowych”, czyli akcji sportowo-charytatywnej w szkole. Uczniowie z pomocą rodziców i nauczycieli zorganizowali sklepik z ciastami i napojami, przygotowali kawiarenkę oraz ulotki informujące o tym, w których salach znajdują się poszczególne gry. Tego dnia rozstrzygnięto także konkurs plastyczny.

Grupie projektowej udało się zebrać 460 kg karmy dla zwierząt, 19 misek i 8 koców.

Uczniowie mówią, że nauczyli się: „jak zorganizować wydarzenie dla większej liczby osób, jak pomóc innym, rozmawiać z ludźmi, których wcześniej nie znaliśmy i cierpliwie tłumaczyć im zasady gier. Ponadto poznaliśmy różne gry i świetnie się przy tym bawiliśmy.”

Grupa zaangażowała do współpracy: Wójta Gminy Hażlach, Przewodniczącą Rady Gminy, Sołtysa Hażlach, Prezesa OSP, nauczycieli, rodziców, Samorząd Uczniowski, Wiadomości Gminy Hażlach, Gminne Centrum Informacji.

„Nasi sojusznicy udostępniali plakaty na własnych stronach profilowych, polecali wydarzenie innym, byli z nami podczas imprezy, przynieśli karmę, pomogli w organizacji, przewieźli produkty do schroniska, zagrali w zaproponowane przez nas gry” – mówią uczniowie.

O wydarzeniu napisano na stronie gminy.

Obecnie Młodzi Obywatele organizują imprezę sportową i zamierzają pomóc Sebastianowi, u którego lekarze rozpoznali zespół wad wrodzonych, zaburzenia neurorozwojowe i obustronny niedosłuch w stopniu umiarkowanym. Biletem wstępu na wydarzenie będzie wpłacenie dowolnej sumy pieniędzy na rzecz chłopca. Zebrane środki zostaną przeznaczone na zakup sprzętu rehabilitacyjnego.

Tym razem mieszkańcy Hażlacha zostaną zaproszeni na wieczór gier, podczas którego odbędą się zawody w układaniu kostki Rubika na czas. Uczestnicy zostaną podzieleni na grupy według wieku, zostaną postawione przed nimi różne zadania. Najmłodsi będą musieli ułożyć np. tylko jedną ścianę kostki. Członkowie grupy projektowej przygotują także stanowiska dla osób chcących nauczyć się układania kostki. Będzie można tam obejrzeć różne modele kostek, a także dowiedzieć się, jak o nie dbać (rozkładać na części, konserwować).

W tym samym czasie uczniowie chcą przeprowadzić debatę na temat sportu w ich miejscowości. Za rozwieszoną kurtyną stworzą miejsce z kilkoma tablicami, na których każdy będzie mógł przykleić kartkę z napisaną przez siebie propozycję dotyczącą usprawnienia funkcjonowania sportu w ich wsi. Tablice będą miały specjalne nazwy: Propozycje ulepszenia bazy sportowej, Proponowane dyscypliny sportowe, Propozycje sportowe dla różnych grup wiekowych, Propozycje miejsc rekreacji-ruchowej, Propozycje wydarzeń i imprez sportowych.

Później wszystkie informacje zostaną spisane i zaprezentowane na spotkaniu z samorządem lokalnym.

Na razie uczniowie uczą chętnych algorytmów przydatnych przy układaniu kostki. Wysłali też prośbę do fundacji „ Zdążyć z Pomocą”, która opiekuje się Sebastianem o możliwość przeprowadzenia zbiórki publicznej na rzecz ich podopiecznego. Zaplanowali druk plakatów, zaproszeń i ulotek.